Debatindlæg

Læserbrev: Ældrerådsformanden tager ikke kritikken til sig: "Jeg sidder i styregruppen for at finde den bedste løsning for folkehusene"

Debatindlæg af Jan Radzewicz, formand for Ældrerådet og medlem af styregruppen for fremtidens folkehuse

21. feb. 2024

I Stiften 17. februar  var der et læserindlæg fra Stig Vendelin, hvor han taler varmt om alle de aktiviteter, der foregår på folkehusene og specielt på Folkehuset Rosenbakken i Skødstrup, og giver udtryk for, at rådmand Christian Budde og Aarhus Byråd er i gang med at ødelægge livet for mange ældre, hvis folkehusene laves om til alle mulige andre formål, og de ældre tilsidesættes.

Jeg er enig i, at der foregår meget godt i Folkehuset Rosenbakken og i mange andre af kommunens folkehuse, men nogle folkehuse går lidt trægt med lavt aktivitetsniveau, og sammenhængen mellem andre dele af Sundhed og Omsorg i lokalområderne kunne være mere hensigtsmæssig.

Derfor besluttede byrådet med budget 2024, at det skal vurderes, hvilke folkehuse, der skal styrkes og udvikles yderligere, og at op mod en tredjedele af folkehusene skal lukkes eller omdannes til andre aktiviteter eller formål.

Så langt så godt. Derfor har rådmand Christian Budde nedsat en styregruppe, der skal pege på, hvilke folkehuse, der skal lukkes eller omdannes til andre aktiviteter, hvilke folkehuse, der skal styrkes og udvikles, og hvilke folkehuse, der i særlig grad skal opprioriteres og udbygges (de såkaldte fyrtårne).

I denne styregruppe sad/sidder nogle gode mennesker. Heriblandt nogle byrådsmedlemmer, jeg som formand for Ældrerådet og andre. Det er styregruppens opgave at være med til at foreslå, hvordan byrådets budgetvedtagelse skal føres ud i livet, altså bl.a., hvilke folkehuse man vil foreslå lukket eller omdannet.

Det har styregruppen bl.a. skrevet om i et læserindlæg i Stiften 31. januar, så når Stig Vendelin kritiserer, at ældrerådsformanden ikke har været fremme i avisen, så er det altså ingenlunde korrekt.

Herudover skal bemærkes, at arbejdet i styregruppen er omgærdet af en vis fortrolighed, netop for, at der ikke skal meldes ud i øst og vest på ufuldkomment grundlag.

Jeg vil medgive, at kommunikationen omkring den kommende ændring på folkehusområdet kunne have været bedre, og det rettes der op på. Men der er kommunikeret, og vi skal passe på med ikke kun at se og høre det, vi vil se og høre.

Jeg er med i styregruppen for at være med til at gennemføre byrådets budgetbeslutning på en fornuftig måde. Det vil bl.a. sige at finde nogle fornuftige og hensigtsmæssige kriterier for, hvilke folkehuse, der skal det ene eller det andet, herunder at pege på, hvor de folkehuse, der i særlig grad skal dyrkes, de såkaldte fyrtårne, skal være.

Og hvad det sidste angår, er det ikke ensbetydende med, at det er de bedst fungerende folkehuse, der skal være fyrtårne, men hvor man ud fra en helhedsbetragtning ønsker, at der skal være et sådant fyrtårn. Hvor der er behov for at løfte folkehus-ideen.

Jeg sidder ikke i styregruppen for at råbe til byrådet, at der eventuelt er truffet en dårlig budgetbeslutning. Det anser jeg ikke for frugtbart. Det har vi jo mange andre til.

Og så til sidst: Stig Vendelin udtrykker forundring over, at tre byrådsmedlemmer har trukket sig fra styregruppen, og anfører, at det tyder på, at samarbejdet i styregruppen ikke er det bedste omkring den proces, der er i gang. For hvorfor vil tre politikere ellers trække sig fra et vigtigt stykke arbejde, hvis ikke der er noget galt med samarbejdet?

Det anser jeg for ren konspiration. Hvorfor de tre byrådsmedlemmer har trukket sig, må Stig Vendelin tale med dem om, men at angive dårligt samarbejde som årsag er, ud over, at det er fantasi, samtidig en beskyldning mod mig og andre styregruppemedlemmer for at være årsag til det dårlige samarbejde. Det er ikke ordentligt. Godt samarbejde er ikke lig med at få sin vilje - hvad den så ellers har bestået af i det konkrete tilfælde.

Jeg skal ikke her gøre mig forestillinger om, hvorfor de tre byrådsmedlemmer har trukket sig, men jeg kunne nok, hvis jeg lod fantasien spille, komme på et par andre grunde end dårligt samarbejde i styregruppen.

Debatindlægget er oprindeligt bragt i Århus Stiftstidende d. 21. februar 2024

Sidst opdateret: 10. september 2024