Debatindlæg

Læserbrev: Vi får flere og flere gamle århusianere - og de bør selv kunne vælge, hvordan de vil bo

Debatindlæg af Christian Budde, rådmand for Sundhed og Omsorg (V), Nicolaj Bang, rådmand for Teknik og Miljø (C), Peter Sporleder, medlem af Aarhus Byråd (C), Henrik Arens, medlem af Aarhus Byråd, udenfor parti, Jakob Søgaard Clausen, medlem af Aarhus Byråd (DD), samt Jan Radzewicz, formand for Ældrerådet

24. sep. 2023

Antallet af ældre i Aarhus Kommune stiger, og det sætter fokus på fremtidens bolig- og plejetilbud. Prognoserne viser, at der bare de kommende 10 år skal bygges flere plejeboliger, og i den forbindelse er valgfrihed vigtig.

Alle ældre er forskellige og har forskellige ønsker og behov i forhold til deres bolig og pleje. Derfor skal vi sætte fokus på at sikre flere valgmuligheder for de ældre – uanset om det er kommunen, fonde, pensionskasser eller private, der står bag det enkelte tilbud.

Aarhus Kommune har allerede mange kommunale plejehjem. En del af den forestående udvidelse af kapaciteten bør derfor ske via åbning af selvejende plejehjem og friplejehjem. I dag har vi to friplejehjem og fire selvejende plejehjem, så der er plads til flere af begge dele.

Aarhus Byråd har derudover besluttet at genudbyde driften af plejehjemmet Bøgeskovhus. Den model bør udvides, så vi i løbet af nogle år sender driften af flere kommunale plejehjem i udbud. Meget gerne med en god geografisk spredning på tværs af kommunen.

Forskellige udbydere skaber naturlige rum til at lære på tværs og incitamenter til at være den bedste og levere den bedste service og kvalitet til borgerne.

Derudover er interessen for seniorboliger og seniorbofællesskaber stigende. Det er boliger, som imødekommer mange af de krav, ældre kan have til deres bolig - god tilgængelighed og lignende. De kan f.eks. etableres som seniorbofællesskaber med fælleshus og forskellige værksteds- og aktivitetsmuligheder.

Og netop seniorboliger er et vigtigt fokusområde, da gode seniorboliger forhåbentlig kan udskyde nogle borgeres behov for plejeboliger – blandt andet gennem styrkede fællesskaber og mindre ensomhed.

I dag er der juridiske begrænsninger på, hvad kommunerne kan gøre. Kommuner må f.eks. ikke opføre eller eje seniorboligerne, og de skal derfor etableres via det almindelige boligmarked - med de muligheder og begrænsninger, det giver.

Der kan være behov for en lovændring på området. Det må vi afklare med regeringen.

Men i mellemtiden skal vi i Aarhus Kommune understøtte arbejdet med at etablere forskellige tilbud og forskellige muligheder inden for de lovgivningsmæssige rammer, og her vil vi være endnu mere offensive fremover i Aarhus Kommune.

Debatindlægget er oprindeligt bragt i Århus Stiftstidende den 24. september 2023

Sidst opdateret: 29. august 2024