Ældrerådets høringssvar til Strukturkommissionens anbefalinger til Sundhedsområdet
Ældrerådets høringssvar til Strukturkommissionens anbefalinger til Sundhedsområdet
Ældrerådets høringssvar til Sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger vedr. Det Danske Sundhedsvæsen.
Århus Ældreråd har modtaget Sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger til fremtidig organisering af det danske sundhedsvæsen til høring, og Ældrerådet skal på denne baggrund udtale følgende:
Ældrerådet finder, at model 3, med en bevarelse af den regionale og folkeligt baserede styring af sundhedsvæsenet er at foretrække blandt de 3 modeller. Og det kan her være hensigtsmæssigt at reducere til 3 regioner, således at der bliver tale om større lighed i størrelse.
Ganske vist indebærer en decentral organisering byggende på et folkevalgt organ en risiko for – ja et ønske – om ulighed mellem regionerne. Denne risiko for ulighed er naturligvis i modsætning til problematikken om ”lighed i sundhed”, men risikoen mindskes ved færre regioner og ved udarbejdelse af en national sundhedsplan med nye kvalitetsstandarder. Ligeledes er en regional/folkelig organisering i tråd med tidens tendens til mindre centralisering, øget nærhed og øget borgerinddragelse osv. Endelig er en decentral struktur formentlig mere velegnet til at sikre udvikling og læring på tværs, end en central struktur, der kan indebære en risiko for et statisk sundhedsvæsen, men til gengæld sikrer, at det er lige godt eller lige dårligt alle steder i landet.
Ældrerådet finder det endvidere hensigtsmæssigt, at der tages udgangspunkt i den nuværende struktur, idet man herved undgår hele den indkøring, der vil være forbundet med en helt ny centraliseret og fagligt styret organisation. – Og der er jo også rigtigt mange ting i den nuværende struktur, der er yderst velfungerende. Så hvad er det, der ikke fungerer? Ret det! I stedet for at finde på noget nyt, hvor der også vil være noget der ikke fungerer.
Uanset overordnet struktur finder Ældrerådet det væsentligt, at samarbejdet/inter-aktionen mellem kommune, hospital og egen læge styrkes, således at f.eks. egen læge ikke blot overdrager borgeren til hospital, og derefter glemmer alt om borgeren, ligesom Ældrerådet finder, at egen læge kunne orientere sig mere i retning af kommunerne, og f.eks. i øget grad henvise til de kommunale tilbud, der i øvrigt kunne udvikles i samarbejde med hospital og praktiserende læge. Ligeledes finder Ældrerådet, at den praktiserende læge må afsætte tid til at se på hele borgeren, og ikke kun på det specifikke problem, der har fået borgeren til at opsøge lægen.
Ældrerådet skal også pege på, at ændringer på sundhedsområdet f.eks. ændret organisering på forskellige niveauer nødvendiggør, at de kommunale ældreråd indtænkes i disse ændringer, således af Ældrerådenes arbejdsområde (f.eks. høringskompetence) ikke indskrænkes ved f.eks. flytning af beslutningskompetence fra kommune til et andet organ.
Ældrerådet finder, at der er mange gode tanker i de fremlagt modeller – f.eks. anbefalingerne på psykiatriområdet og vedr. den digitale og velfærdsteknologiske udvikling, og skal afslutningsvist anføre, at det ikke altid er en løsning at prøve at organisere sig ud af et problem, der skal også tilføres flere midler til sundhedsområdet.
Jan Radzewicz / Formand
for Ældrerådet i Aarhus
01-08-2024