Høringssvar

Ældrerådets høringssvar vedr. kommende: Udbudsforretning på tøjvask til visiterede hjemmeboende borgere.

Den gældende kravspecifikation er uændret i forhold til den eksisterende aftale, og da den fungerer tilfredsstillende, har Ældrerådet ingen yderligere bemærkninger hertil.

Ældrerådet ønsker derimod at udtale sig til den påtænkte stigning af borgers egenbetaling.

Af høringsmaterialet fremgår, at den påtænkte fremtidige egenbetaling ønskes forhøjet fra nugældende 125,- kr. om måneden til ca. 200,- kr., om måneden. Kommunens afregningspriser er løbende årligt regulerede, hvilket ikke er tilfældet for borgers egenbetaling på kr. 125,-. Den påtænkte stigning begrundes i, at der ønskes en balance på kommunens merudgifter på området med ca. 0,5 mio. kr. i 2022.

Den ønskede hævning af borgers egenbetaling er en stigning på 60 %, hvilket kan være voldsomt for den enkelte borger.

Set over en fireårig periode er der sket flg. stigninger i pristallet:

Nettopristallet

Juli 2018

Pristals stigning:

11.1 %

Nettopristallet

Juli 2022

Bruttopristallet

Juli 2018

Pristals stigning: 11,4

Bruttopristallet

Juli 2022

(Kilde: Danmarks Statistik.)

Med udgangspunkt i ovenstående pristals stigninger over en 4-årig periode ønsker Ældrerådet, at egenbetalingen ikke vil stige med mere end 11,6 %.

Med venlig hilsen

Jan Radzewicz                                                            Carl Aksel Kragh Sørensen

Formand                                                                       Formand for Ældrerådets

Sundheds- og Omsorgsudvalg