Gå til hovedindhold

Ældrerådets udtalelse vedr. implementering af ny ældrelov

Ældrerådets udtalelse vedr. implementering af ny ældrelov

Indhold

    Ældrerådets har modtaget byrådsindstilling vedr. Implementering af Ældrereformen i Aarhus kommune - herunder indholdet i helhedsplejen og rehabiliterings- og omsorgsforløb - til høring.

    Ældrerådet skal på denne baggrund udtale følgende:

    Af det fremsendte høringsmateriale fremgår, at Aarhus kommunes mål er at fremme reformens 3 bærende værdier til gavn for ældre, pårørende og medarbejdere.

    Ældrereformen er vedtaget i Folketinget den 19.12.24, og de 3 bærende værdier er:

    1.      Selvbestemmelse for den ældre.

    2.      Tillid til medarbejdere og ledelse.

    3.      Samspil med pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfund.

    Aarhus Kommune ønsker, at de tre bærende værdier skal danne grundlag for et kvalitetsløft inden for flg. områder:

    1.      Tværfaglige teams.

    2.      Pleje og rehabilitering (Ældrelov og Servicelov).

    3.      Sundhedsenheder.

    4.      Private leverandører.

    5.      Helhedsplejen.

    6.      Øget bemanding i ydertimer på plejehjem.

    Ældrerådet har behandlet det fremsendte høringsmateriale og fremsender hermed nedenstående bemærkninger:

    I forbindelse med det interne og eksterne samarbejde omkring
    implementering af Ældrereformen bemærker Ældrerådet den  
    positive tilgang til det løbende samarbejde med Ældrerådet.

    Ældrerådet har særlig opmærksomhed på de ovennævnte 6 områder for kvalitets-løft i kommunen, og til disse kvalitetsløft ønsker vi at fremhæve, at der i implemen-teringsfasen sættes et særligt fokus på:

    1.   Borgere, der er omfattet af Ældreloven, visiteres ind i de nye rehabiliterings– og omsorgsforløb via Serviceloven.

    2.   Borgeres frie valg af privat pleje indpasses efter visitationskriteriet, og der bør etableres en procedure ved behov for uopsættelig hjælp i disse tilfælde.

    3.   Udarbejdelse af tydelige procedurer for uddelegering af myndighedsopgaver.

    4.    Udarbejdelse af en procedure for private leverandørers tilbagemeldingspligt, når hjælpen skal afsluttes.

    5.      Forløbsmodellens systematik.

    6.      Borgerkonsulentens myndighedsudredning i samarbejde med både kommu-nal og privat leverandør.

    7.      Borgervelfærdsplan for revisitation.

    8.   Undervisning og kompetenceudvikling for medarbejdere i MSO og MSB vedr. personcentreret omsorg og styrket borgerkontakt.

    9.   Informationsmateriale til borgere med oplysninger om muligheder for det frie valg og de 5 kriterier for helhedspleje.

    10.  Ledelsesmæssig fokus på udvikling af de faste tværfaglige teams og de ca. 60 kontaktteams.

    11.  Udvidelse af prøvehandlinger i forhold til selvstyrende
     teams. Prøvehandlinger er motiverende kulturforan-
    dringsprojekter og bør tildeles ekstra midler.

    12.  Som følge af den vedtagne ældrelov ophører nugældende tilsynsregler. Ændrede tilsynsregler udfordrer de 3 bærende værdier i Ældrereformen, og involverer og appellerer til ansvarlighed hos pårørende m.fl., der kan indsen-de bekymringshenvendelser til Ældretilsynskommunen (Hjørring), som i øvrigt fører tilsyn hvert 5. år. Ældrerådet ser med bekymring på denne lovændring men bemærker, at der løbende kan indsendes bekymringshenvendelser. Men herudover skal Ældrerådet udtrykke ønske om, at MSO etablerer et løbende struktureret kvalitetssikrings-system, således at der ikke skal/kan hengå 5 år mellem tilsyn.

    13.  Forankring af Borger- og pårørendepanel bør genovervejes. Panelet har ikke høringsret som Ældrerådet og Handicaprådet, og er ikke omfattet af Forvaltningsloven. Intentionerne for Borger – og pårørendepanelet foreslås indfriet i det nyetablerede ”Center for pårørendesamarbejdet”, der herved også styrkes i centrets målsætninger for arbejdet. I øvrigt skal bemærkes, at ikke alle ældre har pårørende, der kan eller vil indgå i pårørendesamarbejdet, hvilket bør indgå i overvejelserne.

    14.  Velfærdsteknologi. Ældrerådet støtter Sundhed og Omsorgs 4 overordnede fokus-  områder:

    ·         Revitalisering af implementeringsindsatser.

    ·         Innovation og nye satsningsområder. Ældrerådet skal her udtrykke
    betænkelighed ved implementering af robotstøvsugere, idet Ældre-rådet finder, at såvel anskaffelse og vedligehold bør være en kom-
    munal opgave.

    ·         Effekt, styring og fremdrift.

    ·         Velfærdsteknologiens hus og Kvik Service

    Endelig ønsker Ældrerådet at udtale, at tidshorisonten for evaluering, opfølgning og tilbageløb forekommer realistisk, men første gang i første kvartal 2026, selv om resultaterne på værdiindikatorerne først kan forventes efter en længere tidshorisont.

    Vi kan tilslutte os den overordnede tidsplan for implementeringen af Ældrereformen i Aarhus Kommune. 

    Ældrerådet er enige i, at stillingtagen til Lokalplejehjem kan
    træffes på et senere tidspunkt.

    Vi er enige i, at den vedtagne kvalitetsstandard for det første halvår af 2025 videreføres for det andet halvår af 2025, og at serviceinformation vedrørende ældreloven i 2025 og 2026 indarbejdes som supplement.

    Ældrerådet skal afsluttende bemærke, at man med stor interesse følger udviklingen på de frisatte plejehjem. Vi tror på den motivation, der ligger i uddelegering af beslutningskompetence, og som bygger på en tillidsbaseret tilgang for såvel leder som medarbejder – helt i tråd med den nye ældrelovs værdier. 

    Vh

    Jan Radzewicz / formand

    Århus Ældreråd

    Sidst opdateret: 22. april 2025