Høringssvar til udviklingsplan for Pier3.
Ældrerådet skal til det fremlagte forslag til Udviklingsplan for Pier 3 på Aarhus Ø anføre, at man finder, at der er tale om et grundigt og stort arbejde, og at det er positivt, hvordan ressourcebetragtninger inddrages.
Det er vigtigt, at der indgår en tænkning, der sikrer at området opfordrer til udeophold i modsætning til andre arealer på Aarhus Ø, hvor udeområderne kan virke grå, tomme og meget vindblæste.
Ældrerådet ser ikke, at planen i tilstrækkeligt omfang sikrer rekreative opholdsarealer og arealer til fysisk udfoldelse for både børn, unge og ældre borgere, herunder også handicappede og gangbesværede borgere.
Det skal sikres, at der i modsætning til andre områder på Aarhus Ø ikke er niveauspring, der er barrierer for barnevogne, rollatorer og kørestole – barrierer, der også vil give problemer for gangbesværede.
En tænkning om sikkerhed ved havnekanter savnes af hensyn til både børn, ældre og handicappedes færdsel på området.
Det ser generelt ikke ud til, at det i Aarhus veletablerede tilgængelighedsarbejde har været inddraget i det nærværende forslag.
Der mangler fuldstændigt planer for etablering af handicapparkeringspladser inde på Pier 3 - så området planlægges som ældre- og handicapfri zone – og der mangler en plan for de problemer en fortætning af trafikken med mange gående og cyklende giver – særligt i forhold til store, brede og hurtige cykelformer.
Den mest bynære bebyggelse virker til at være høj og barrieredannende. Der burde være mere visuelt åbent mod Aarhus Ø området, for at Aarhus Ø skal opleves som integreret med den øvrige by. Udsynslinier til bugten vil være stærkt befordrende for oplevelsen af Aarhus og Aarhusbugten som samhørende.
Trafikforholdene til og fra hele Aarhus Ø er en central bekymring, der kun forværres med yderligere bebyggelse. Det gælder både den kollektive trafik og afviklingen af biltrafik. Dette bør absolut løses og forbedring bør etableres før en bebyggelse på Pier 3 kan realiseres.
Det kan overvejes om dele af transportflowet ville kunne forbedres ved faste ”havne-busser” i lighed med det i København eksisterende havnebusnet. Flytning af trafikflow fra øens kun 2 adgangsveje hen til Dokk1 og Nørregade-nært ville kunne lette det samlede flow.
Anløb ved Risskovs grønne område, Træbådehavnen, Aarhus Eye, Havnebadet, Pier 3, Pier 2 og Dokk1 kunne indgå. Når tænkning om gondolrute til Risskov pt er oppe, var dette nok mere jord- eller havnært, og ville også blive et skattet element for turisme.
En del af trafikproblemet ville også mindskes, hvis flere aktiviteter BLEV på Aarhus Ø. Her undrer det os ærligt, at der ikke er indtænkt en skole på Aarhus Ø. Skole- og daginstitutionsbehovet bør kunne dækkes uden at belaste trafikken ind/ud af øen. Transport af børn til skole og institution fører ofte til øget biltransport, for at få den samlede morgen- og eftermiddagstrafik til at gå op.
En perle ville det være, hvis en løsning for placering af et havnenært søfartsmuseum indgik - og gerne også en placering af den historiske ”Havnens Perle.”
Ældrerådet finder, at der i forslaget er for meget, for højt og for tæt bebyggelse på Pier 3. Der skal være større sammenhængende grønne arealer. Med Pier 3 og Pier 2 skal der tænkes på, at det er de sidste arealer, der kan bidrage til at Århus Ø i højere grad bliver et mere åbent område med mere at byde på for alle borgere i Aarhus, både mht til bugtkontakt og udsyn. I den øvrige Aarhus Midtby tænkes der i åbne grønne pladser – og det bør også være tilfældet på Aarhus Ø.
Vh
Jan Radzewicz / formand
for Ældrerådet i Aarhus kommune